check
A National Human Rights Institution in Israel: Possibilities and Limitations | The Minerva Center for Human Rights

A National Human Rights Institution in Israel: Possibilities and Limitations

The Minerva Center for Human Rights at the Hebrew University of Jerusalem is honored to publish the report “A National Human Rights Institution in Israel: Possibilities and Limitations”. National human rights institutions (NHRIs), the national institutions vested with the mandate to promote and protect human rights, have been established so far in approximately 120 states worldwide. Israel has a number of national institutions working, directly or indirectly, in the field of human rights, namely: the State Comptroller and Ombudsman, the Equal Employment Opportunities Commissioner, the Commission for Equal Rights of Persons with Disabilities, and the Authority for the Advancement of the Status of Women. The research conducted concludes that none of these bodies is an effective NHRI that conforms to the international standard required for the accreditation as an NHRI.

This report concludes a project conducted at the Minerva Center for Human Rights at the Hebrew University of Jerusalem over several years – and made possible by funding from the EU’s European Instrument for Democracy and Human Rights (EIDHR) - aimed at examining the institutions operating in the field of human rights in Israel and their compliance with the international standards. The project has been conducted in consultation with government officials, academics and civil society representatives. The report recommends operational measures aimed at the establishment of an accredited and effective NHRI in Israel.

We recommend a series of complementary and alternative measures to achieve this goal: First, Israel ought to establish a new national institution dedicated to the promotion and protection of human rights. Second, in case a new institution is not established, we recommend to undertake legislative and other measures in order to entrench and strengthen the State Comptroller and Ombudsman as an effective NHRI.  Third, it is necessary to strengthen the institutions already working on specific areas of human rights, alongside the establishment of a new institution or the transformation of the State Comptroller into an official NHRI. In addition, in order to assist and support the work of the human rights institutions and mainly the NHRI, a parliamentary human rights committee should be established, headed by an MK from the opposition.

The report (in Hebrew) is available here.

The deliberative process that produced this report is described (in English) in the research paper here.

 

מרכז מינרבה לזכויות האדם באוניברסיטה העברית בירושלים מתכבד לפרסם את הדוח "מוסד זכויות אדם מדינתי בישראל: אפשרויות ומגבלות". מוסדות זכויות אדם מדינתיים האמונים על קידום זכויות האדם וההגנה עליהן במדינתם, בדגש על דיני זכויות האדם הבינלאומיים, קיימים כיום ביותר מ-120 מדינות. בישראל ישנם מספר גופים ממשלתיים חשובים הפועלים באופן חלקי או אגבי בתחומי זכויות האדם (מעבר למערכת בתי-המשפט), וביניהם מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור, נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, נציבות שוויון זכויות אנשים עם מוגבלות והרשות לקידום מעמד האישה. אולם אף אחד מן הגופים הללו אינו מוסד זכויות אדם אפקטיבי ואינו עומדים בדרישות הבינלאומיות הרשמיות להכרה כמוסד זכויות אדם.

דוח זה מסכם פרויקט מחקר בנוגע להקמת מוסד מדינתי בישראל, שנערך במשך מספר שנים במרכז מינרבה לזכויות האדם בעזרת מימון מתכנית European Instrument for Democracy and Human Rights (EIDHR) של האיחוד האירופאי. המחקר נערך תוך היוועצות נרחבת עם גורמי ממשלה, אקדמיה וחברה אזרחית, ובוחן את המצב בישראל אל מול הסטנדרטים הבינלאומיים, וממליץ על דרכי פעולה לקידום יצירתו של מוסד זכויות אדם ישראלי אפקטיבי ומוכר.  

אנו ממליצים על שורה של צעדים חלופיים ומשלימים להשגת מטרה זו: ראשית, יש להקים בישראל מוסד ממלכתי חדש, ייעודי ואפקטיבי לקידום זכויות האדם ולהגנה עליהם, העומד בעקרונות הבינלאומיים המקובלים, על פי אחד המודלים הרבים האפשריים לשם כך. שנית, ככל שלא יוקם מוסד זכויות אדם חדש, מומלץ לנקוט בפעולות תחיקתיות ואחרות שיבססו ויעגנו את מוסד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור כמזא"מ מוכר ואפקטיבי. שלישית ובנוסף, יש לנקוט בפעולות ארגוניות ותקציביות לחיזוק גופי זכויות האדם הנוספים העוסקים בחתכים מיוחדים של זכויות האדם, במקביל לעבודת מוסד חדש או להתאמת משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור לתפקיד זה. על מנת לתמוך בעבודת גופי זכויות האדם השונים ובמרכזם מוסד זכיות האדם, יש להקים בכנסת ועדת-משנה לזכויות אדם, בראשות ח"כ מהאופוזיציה, אליה ידווח מוסד זכויות האדם באופן שוטף. 

הדוח (בעברית) נמצא כאן.

תהליך ההיוועצות שהוביל לדוח מתואר במאמר (באנגלית) כאן.

 

The European Union

 


This project is funded
by the European Union

הפרויקט יצא לפועל בזכות התמיכה הכספית של האיחוד האירופי. כלל התכנים באתר הם באחריות מרכז מינרבה לזכויות האדם, ואינם משקפים בהכרח את עמדות האיחוד האירופי.

The project was created and maintained with the financial support of the European Union. Its contents are the sole responsibility of the Minerva Center for Human Rights and do not necessarily reflect the views of the European Union.