התוכנית לזכויות ילדים ונוער
התוכנית לזכויות ילדים ונוער (The Child and Youth Program - ChYRP) במרכז מינרבה לזכויות האדם בפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית בירושלים, מקדמת מחקר, הוראה ויישום של זכויות ילדים ונוער. בהיותה מוקד של מצוינות וחדשנות אקדמית, התוכנית פועלת ליצירת קהילה אקדמית רב-תחומית מומחית בזכויות ילדים ונוער בישראל ומהווה מוקד בינלאומי לחקר התחום. התכנית נתמכת על ידי קרן בוטנר (Fondation Botnar).
שלושת ערוצי הפעילות של התוכנית הם מחקר, הוראה, ואיסוף ידע. התוכנית עובדת בשיתוף פעולה עם חוקרים וחוקרות מובילים ברחבי העולם ובישראל וכן עם גופי ממשל וארגוני חברה אזרחית בישראל. את התוכנית מלוות שלוש ועדות מייעצות: ועדה בינלאומית המורכבת מאנשי ונשות אקדמיה ועשייה חברתית בולטים מישראל ומהעולם, ועדה פנים-אוניברסיטאית המורכבת מנציגי ונציגות הפקולטה למשפטים ופקולטות נוספות באוניברסיטה העברית, וועדה המורכבת מנערות ונערים המייעצים לתוכנית באשר לכיווני המחקר, פיתוח תוכניות פדגוגיות ואיסוף המידע.
אמנת האו"ם בדבר זכויות הילד והילדה משנת 1989, עליה חתומה מדינת ישראל, מהווה את עמוד השדרה והקו המנחה של התוכנית ובפרט, ארבעת העקרונות המנחים באמנה: הזכות להשתתפות, הזכות לשוויון, הזכות להתפתחות תקינה והזכות לשמירה על טובת הילד/ה. התוכנית שמה לה דגש להתייחס לאוכלוסיות מכל הקבוצות החברתיות והתרבותיות בישראל ובשטחים לרבות ילדים וילדות מהחברה הערבית, מהקהילה הגאה, מבקשי ומבקשות מקלט, מהגרים ומהגרות, יוצאי ויוצאות אתיופיה וחבר העמים, חרדים וחרדיות ובעלי/ות צרכים מיוחדים. בין תחומי המחקר שהתוכנית תכלול יהיו: עוני, בריאות, חינוך, אלימות ואלימות מינית, ואי שיוויון מגדרי.
לתוכנית כמה אפיקי פעולה:
1. מחקר – התוכנית מקדמת מחקר פורץ דרך, חדשני ורב-תחומי בתחום זכויות ילדים ונוער. מחקרים במסגרת התוכנית מתבצעים על ידי הצוות, על ידי מלגאים ומלגאיות במסגרת בתר-דוקטורט ודוקטורט, ועל ידי חוקרים וחוקרות מישראל ומארצות נוספות הנהנים ממענקי מחקר ייחודיים שהתוכנית מעניקה ליחידים ולקבוצות. מידי שנה יתארחו בתוכנית חוקרים וחוקרות מובילים מחו"ל לשם חיזוק שיתופי פעולה מחקריים, הוראה ופיתוח ידע. החל משנת 2024, התוכנית תקיים אחת לשנה כנס בינלאומי שיאפשר מפגש אינטלקטואלי חוצה גבולות גיאוגרפיים ודיסציפלינריים סביב סוגיות הקשורות בזכויות ילדים ונוער.
2. פדגוגיה – התוכנית מקיימת קורסים ותכניות לימוד המתמקדות בזכויות ילדים ונוער. פרוייקט הדגל המתוכנן של התוכנית הינו מסלול התמחות בתואר שני בזכויות ילדים ונוער המיועד לסטודנטים וסטודנטיות מדיסציפלינות שונות (משפטים, עבודה סוציאלית, קרימינולוגיה וחינוך) באוניברסיטה העברית. בנוסף, התוכנית מציעה מענקים למי שיפתחו וילמדו קורסים חדשניים רב-תחומיים בתחום זכויות הילד והילדה במוסדות האקדמיים השונים בישראל, בכוונה לעודד הוראה ומחקר בתחום בפקולטות השונות. התוכנית מפתחת גם תוכניות השתלמות ולימודי תעודה לפיתוח ידע, מומחיות ומיומנות בתחום זכויות הילד והילדה עבור אנשי ונשות מקצוע במגוון מוסדות וארגונים, בשיתוף פעולה עם מכון מגיד באוניברסיטה העברית ומכונים מקצועיים שונים כדוגמת בית הספר המרכזי להכשרת עובדים סוציאליים.
3. מידע וידע – התוכנית מהווה חממה לאיסוף ואיגום מידע על סוגיות שונות הקשורות לזכויות ילדים ונוער בעולם, במטרה לספק בסיס איתן לקבלת החלטות, פיתוח פרקטיקות וקביעת מדיניות הקשורה בילדים ונוער עבור ארגוני ממשל והחברה האזרחית בישראל. התוכנית עוסקת במיפוי צרכים ומשאבים להתמודדות באשר לסוגיות שאינן זוכות למענה. מידי שנה התוכנית מארחת ימי היוועצות ממוקדים באופן המאפשר החלפת ידע וחשיבה משותפת בקרב אקדמיה, ממשלה וחברה אזרחית. בנוסף התוכנית מקיימת מחקרי פעולה ומחקרים יישומיים עם ארגוני ממשל והחברה האזרחית ומסייעת בכתיבת ניירות עמדה המתייחסים למדיניות ציבורית הנוגעת לקידום זכויות ילדים.
קרן בוטנר (Fondation Botnar) היא קרן פילנתרופית שוויצרית הפועלת למען קידום הבריאות והרווחה של צעירים ובני נוער החיים בערים ברחבי העולם. הקרן מקדמת הכללת קולם של ילדים ונוער ושימוש הוגן בבינה מלאכותית ובטכנולוגיה דיגיטלית. הקרן משקיעה ותומכת בתוכניות ובמחקר חדשניים, ומחברת בין נציגים מסקטורים שונים במטרה ליצור דיאלוג ושותפויות: www.fondationbotnar.org
Child and Youth Rights Program (CHYRP)
The Child and Youth Rights Program (CHYRP) at the Minerva Center for Human Rights at the Hebrew University of Jerusalem’s Faculty of Law promotes the research, teaching, and implementation of children’s and youth rights. Focusing on excellence and academic innovation, the program aims to create a multidisciplinary academic community specializing in the rights of children and youth in Israel and to act as an international hub for the study in the field. The program is supported by Fondation Botnar.
The three strands of the program activity are research, teaching, and collection of knowledge. The program works in collaboration with leading researchers from Israel and globally as well as with government agencies and civil society organizations in Israel. The program is accompanied by three advisory committees: The International Advisory Board (IAB) is composed of prominent academics and advocates from Israel and around the world; the university committee consists of representatives from the Faculty of Law and other faculties at Hebrew University, and the Youth Advisory Board (YAB) is composed of girls and boys who advise the program in the direction of research, the development of pedagogical programs, and the collection of information.
The 1989 United Nations Convention on the Rights of the Child (UNCRC), signed and ratified by the State of Israel, constitutes the backbone of the program. Of particular importance are the UNCRC’s four guiding Principles: Children’s right to participate in decision-making, the right to equality, the right to development, and the right to protection from harm and abuse. The program strives to pay particular attention to the study of the rights of children belonging to all social and cultural population groups in Israel and the Occupied Palestinian Territories (OPT), including Arab society, the LGBTQ community, the Ethiopian community, children of asylum-seeking and immigrant parents, the ultra-orthodox community, and children with special needs. Specific areas of research that the program will explore include poverty, health, education, violence, sexual violence, and gender inequality.
The program operates through several action strands.
1. Research: The program promotes groundbreaking, innovative, and multidisciplinary research in the field of children and youth rights. Studies within the program are carried out by the team, post-doctoral and doctoral fellows, and researchers from Israel and elsewhere who enjoy individual and collaborative grants distributed by the program. Each year, leading researchers will be hosted in the program to strengthen research collaboration, teaching, and knowledge development. Starting in 2024, the program will hold an annual international conference that will allow for intellectual cross-geographic and disciplinary meetings on issues related to the rights of children and youth.
2. Pedagogy: The program holds courses and study programs that focus on the rights of children and youth. The planned flagship project of the program is a Master’s degree specialization in child’s and youth rights aimed at students from different disciplines (Law, Social Work, Criminology, and Education) at Hebrew University. In addition, the program offers grants to those who will develop and teach innovative multidisciplinary courses on child and youth rights in various academic institutions in Israel, with the intention of encouraging teaching and research in the field at various faculties. The program also develops training programs and certificate studies for the development of knowledge, expertise, and skills in the field of child and youth rights for professionals in a variety of institutions and organizations, in collaboration with various professional institutes such as the Magid Institute at Hebrew University and the Central School for the Training of Social Workers.
3. Information and Knowledge: The program is a hub for collecting and gathering information on various issues related to the rights of children and youth around the world, with the aim of providing a solid basis for decision-making, developing practices, and setting policies related to children and youth for Israeli government and civil society organizations. The program promotes projects designed to identify needs and resources to address specific neglected issues. Accordingly, each year, the program hosts roundtables and consultations to exchange knowledge and promote innovative and collaborative thinking among academia, the government, and civil society around topics that require concerted collaborations. In addition, the program conducts applied research with government and civil society organizations and assists in writing position papers related to the promotion of children's rights in public policy.
The Botnar Foundation is a Swiss philanthropic foundation that works to promote the health and well-being of young people living in cities around the world. The foundation promotes including the voice of children and youth in addition to the fair use of artificial intelligence and digital technology. The fund supports and invests in innovative programs and research, and connects representatives from different sectors in order to create dialogue and partnerships: www.fondationbotnar.org